BioSunnah.biz

Padang Bola Selising :Pasti Dirindui Sesiapa Juga

Banyak sangat kenangan di sini, tak kira siapa pun dia atau dari generasi mana pun dia. Banyak peristiwa berlaku, malah banyak peristiwa lain yang boleh dikaitkan dengannya. Lokasi di tengah Pekan Selising dikelilingi bangunan kerajaan, gudang perniagaan, tapak 'kedai sari', rumah-rumah persendirian, Pasar Besar dan Pusat Giat MARA.
Untuk bacaan generasi baru dan untuk mengimbau kenangan generasi lama, akan cuba digambarkan keadaan Padang Bola Selising suatu ketika dulu semoga kita dapat menghargai apa yang ada kini.

Dulu, di tepi padang ada sebatang pokok 'pauh' yang rendang dan besar. Berteduh di bawahnya gerai Abe Nor Bukit Jawa. Air 'Belede' dan goreng pisang yang tak mungkin dilupakan oleh pelanggannya. Dengan sepuluh sen sudah cukup untuk menikmati air beleda hitam (cincau) Abe Nor!.
Pokok pauh ini ada cerita tersendiri, bukan pasal mistik (sebab tidak pernah ada cerita orang kampung di'kosek'), tapi cerita tentang lokasi 'port' orang gedebe tunggu musuhnya. Selalu berlaku pergaduhan antara orang gedebe Selising, Banggol, Seligi atau Bukit Merbau. kekalutan ini menyebabkan peminpin tempatan telah membuat keputusan untuk menebang pokok bersejarah ini dengan harapan 'reda' permusuhan antara kampung ini. Maka sekitar tahun 80an maka tumbanglah monumen bersejarah ini..walau 'peperangan. antara orang gedebe tidak juga reda.
Di tepi padang (lokasi kedai Bahaman) terdapat sebatang pokok durian, pokok publik, sesiapa saja booleh mengutip buah yang luruh. Siapa cepat dia dapat, tak kira la KokJing ke, Cino Awe ko, Anak Beranak Basir Tok Gawa Ismail ko..sesiapa saja!.
Pokok ini juga turut menjadi mangsa ' marahkan nyamuk kelambu dibakar'. Apa nak buat, pengorbanan perlu dibuat untuk mendapat sesuatu yang lebih baik lagi.
Tempat-tempat ini menjadi tempat permainan budak-budak dan juga tempat berkumpul anak-anak muda termasuk yang mengorat anak dara lalu lalang.
Rindu, memang dirindu saat dahulu, tapi apakan daya musim sentiasa berubah hanya memori yang menjadi ubat rasa itu.


Tiada ulasan: